به عنوان مصرف کننده ، ما همه جا بارکد و بارکدخوان را می بینیم که همیشه استفاده می شوند: خرید از هر فروشگاه خرده فروشی ، اجاره ماشین ، شرکت در رویدادهای مهم ، پرواز و حتی مراجعه به پزشک. آنها در برنامه های رسانه های اجتماعی و ویترین فروشگاه ها هم هستند. بارکدها چیزی بیش از خطوط سیاه و فضاهای موجود در برچسب محصولات است: سیستم های اسکن بارکد به مشاغل کمک می کند تا اطلاعات شگفت انگیزی را ردیابی کنند که به نوبه خود باعث افزایش بهره وری و کارایی می شود. شما با درک نحوه کارکرد بارکدها و دانستن نحوه استفاده موثر از آنها در همکاری با یک بارکدخوان با کیفیت ، فرایندهای کسب و کار خود را بهبود خواهید بخشید.
بارکد
از بارکد برای رمزگذاری اطلاعات در یک الگوی تصویری قابل خواندن توسط ماشین قرائت گر استفاده می شود. بارکد به دلایل مختلفی از جمله ردیابی محصولات ، قیمت ها و سطح سهام برای ضبط متمرکز در سیستم نرم افزار رایانه مورد استفاده قرار می گیرد. در ژوئن سال 1974 ، اولین بارکد روی بسته ای از آدامس های شرکت Wrigley ظاهر شد. امروزه بارکد را می توان تقریباً در هر موردی برای خرید در یک فروشگاه و همچنین موجودی کالای در انتظار حمل بار یافت. مشاغل عظیمی مانند وال مارت و آمازون از بارکد و اسکنر استفاده می کنند. همینطور مشاغل شهرهای کوچک و خانگی که باید ردیابی کنند که سفارشات تجارت الکترونیکی خود را به کجا ارسال می کنند.
دو نوع بارکد وجود دارد - خطی و دوبعدی. از نظر دیداری ، UPC (کد جهانی محصول) ، بارکدی خطی است که از دو قسمت تشکیل شده است: بارکد و شماره 12 رقمی UPC. شش شماره اول بارکد شماره شناسایی سازنده است. پنج رقم بعدی نشان دهنده تعداد مورد است. آخرین شماره یک رقم چک نامیده می شود که به اسکنر امکان می دهد تشخیص دهد که آیا بارکد به درستی اسکن شده است یا خیر. بارکد خطی معمولاً هر نوع اطلاعات متنی را در خود نگه می دارد. در مقابل ، یک بارکد دو بعدی پیچیده تر است و می تواند اطلاعات بیشتری را در کد خود شامل قیمت ، مقدار ، آدرس وب یا تصویر داشته باشد. یک بارکدخوان خطی نمی تواند بارکد 2 بعدی را بخواند. برای خواندن اطلاعات جاسازی شده در بارکد 2 بعدی ، نیاز به استفاده از اسکنر تصویر است. کدهای QR محبوب فعلی یک بارکد 2 بعدی هستند که می توانند اطلاعات زیادی را در مقایسه با بارکد یک بعدی ذخیره کنند.
بارکدخوان
بارکدخوان معمولاً از سه قسمت مختلف شامل سیستم روشنایی ( پرتو) ، سنسور و گیرنده تشکیل شده است. به طور کلی ، یک بارکدخوان با روشن کردن کد با نور قرمز ، عناصر سیاه و سفید بارکد را "اسکن" می کند ، سپس به متن نظیر تبدیل می شود. به طور دقیق تر ، سنسور موجود در بارکدخوان نور منعکس شده از سیستم روشنایی (چراغ قرمز) را تشخیص می دهد و سیگنال آنالوگ تولید می کند که به رمزگشا ارسال می شود. رمزگشا آن سیگنال را تفسیر می کند ، بارکد را با استفاده از رقم تأیید معتبر می کند و آن را به متن تبدیل می کند. این متن تبدیل شده توسط اسکنر به یک سیستم نرم افزاری رایانه ای تحویل داده می شود که دارای یک بانک اطلاعاتی از سازنده ، هزینه و مقدار کلیه محصولات فروخته شده است.
از آنجا که اسکنرهای بارکد متغیر هستند و دارای قابلیت های متنوعی هستند ، برخی از آنها به دلیل فاصله خواندن و ظرفیت کار بهتر برای برخی از صنایع مناسب هستند. در زیر به تعدادی از اسکنرهای بارکد موجود اشاره شده است که دارای تخصصی در مورد نحوه عملکرد هرکدام هستند.
اسکنر از نوع قلمی: از یک منبع نور و یک فوتودیود در نوک قلم تشکیل شده است.
لیزر اسکنر: مشابه خواندن از نوع قلم کار می کند اما از پرتو لیزر استفاده می کند.
اسکنر مبتنی بر دوربین: با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر و دوربین در خواندن بارکد نصب شده است.
اسکنرCCD Reader: دارای چندین حسگر نور برای اسکن بارکد است.
اسکنرهای Omni-Directional Barcode Scanner: بسیار پیشرفته و بسیار کارآمد در رمزگشایی بارکد های چاپ نشده ، مچاله شده و حتی پاره شده روی محصولات هستند.
• در ابتدا ببینید که آیا خرده فروشی برای شما مناسب است یا خیر. اداره مشاغل خرده فروشی دشوار است و شما باید قبل از شروع به این چالش با دقت آن را بررسی کنید.
از خود بپرسید که چرا می خواهید خرده فروش شوید و چقدر نسبت به هدف خود متعهد هستید. شما ممکن است در پایان روزهای کاری 12 ساعته ، از جمله در آخر هفته ها و تعطیلات ، همچنان کار کنید و ممکن است هنگام تأسیس تجارت خود، سطح مالی زندگی شما پایین بیاید.
· محصولات را عاقلانه بچینید. اگر یک ویترین فیزیکی دارید ، باید محصولات خود را به گونه ای بچینید که بتواند مشتری را به خود جلب کند.
· یافتن تمام کالاهایی که می فروشید را برای مشتریان خود آسان کنید. اگر مشتریان نمی توانند تقریباً تمام محصولات را از وسط فروشگاه مشاهده کنند ، ممکن است لازم باشد تابلوهایی را در سراسر فروشگاه قرار دهید تا مشتریان را به مناطق مختلف محصول هدایت کند.
· محصولات مرتبط و انواع محصولات مشابه را در نزدیکی یکدیگر قرار دهید و سودآورترین محصولات را در منطقه ای که بیشترین پاخور را دارد ، قرار دهید.
· با باز نکهداشتن فضای فروشگاهی ، سارقین مغازه را منصرف کنید. آینه هایی را در نقاط کور قرار دهید و با نگه داشتن کالاهای گران قیمت در ویترین های قفل شده شیشه ای ، از وسایل گران قیمت محافظت کنید.
· با گزینه های مختلف موجودی کالای خود را آزمایش کنید. اگر می خواهید خواسته های مشتری را به طور موثری برآورده شود ، تجارت خرده فروشی شما باید انعطاف پذیر باقی بماند ، به این معنی که ممکن است لازم باشد ایده های مختلفی را در مورد موجودی خود آزمایش کنید.
· گاهی اوقات ، این ممکن است به معنای تغییر موجودی شما باشد. اگر خط تولید یا دسته بندی خاصی از محصول به فروش نمی رسد ، باید آماده باشید که آن را با چیزی که به فروش می رسد تعویض کنید.
· کارمندان را استخدام و آموزش دهید. صرف نظر از اینکه شما یک فروشگاه خرده فروشی فروشگاهی یا غیر فروشگاهی اداره می کنید ، احتمالاً باید کارمندان خود را استخدام کنید. این ممکن است شامل فروشندگان ، پرسنل موجودی کالا و مدیران باشد.
· تعداد کارمندان بسته به عوامل مختلفی متفاوت خواهد بود. فروشگاه های بزرگ ، فروشگاه هایی که ساعت کاری طولانی دارند و فروشگاه هایی که محصولات پیچیده ای می فروشند ، به پرسنل بیشتری احتیاج دارند.
· هنگام استخدام کارمندان ، به قوانین و مقررات استخدام توجه زیادی داشته باشید.
· به هر کارمندی که استخدام می کنید نیز کاملاً آموزش دهید. این امر به ویژه هنگامی که فروشندگان را استخدام می کنید بسیار مهم است زیرا این کارمندان مستقیماً با مشتریان شما ارتباط برقرار می کنند و به همین ترتیب ، باید بدانند که چگونه کمک کافی ارائه دهند.
· رقبای خود را بشناسید. شما باید مشتریان را ترغیب کنید که به جای رقبا از تجارت خرده فروشی شما خرید کنند و برای این کار به طور موثر ، باید رقبای خود را به خوبی بشناسید.
· رقیبان خود را مشخص کنید و سپس برای تحقیق واقعی در مورد آنها وقت بگذارید. درباره کسب و کار رقیب بخوانید. به آمارهای رسمی نگاه کنید و از وب سایت های محبوب گزارش مربوط به آنها را بخوانید.
· اگر فروشگاه فیزیکی دارند ، به فروشگاه مراجعه کنید و تجارب فروشگاهی را که ارائه می دهند تجزیه و تحلیل کنید. به کالاهایی که ارائه می دهند ، بهای تمام شده کالا ، تعداد و کیفیت پرسنل و چیدمان کلی فروشگاه توجه کنید. به مکانهایی که تبلیغ می کنند و موفقیت آشکار در برنامه کلی بازاریابی آنها توجه کنید.
· به طور موثر بازاریابی کنید. هنگامی که فروشگاه را راه اندازی کردید ، باید مشتریان بالقوه را با تبلیغات خوب و سایر استراتژی های بازاریابی به فروشگاه خود جذب کنید. روش های بی شماری برای تبلیغ تجارت خرده فروشی شما وجود دارد ، بنابراین باید قبل از تعیین استراتژی مناسب بازاریابی بر اساس اثربخشی و مقرون به صرفه بودن ، ابتدا تحقیق کنید.
· اشکال رایج تبلیغات شامل تبلیغات چاپی (روزنامه ها ، مجلات و غیره) ، تبلیغات تجاری (تلویزیون و رادیو) ، تبلیغات اینترنتی ، بروشورهای کاغذی و ... هستند.
· امروزه ، اکثر استراتژی های بازاریابی خوب همچنین شامل استفاده موثر از رسانه های اجتماعی و سایر منابع اطلاعاتی مبتنی بر اینترنت (وب سایت ها و وبلاگ ها) و شبکه های اجتماعی می باشد. این صرف نظر از اینکه شما صاحب مشاغل خرده فروشی اینترنتی هستید یا مشاغل خرده فروشی مستقر در فروشگاه ، در تمامی موارد صدق می کند.
· محصولات خود را انتخاب کنید. محصولات خوب یکی از عناصر اساسی موفقیت در خرده فروشی است ، بنابراین شما باید محصولات خود را با دقت انتخاب کنید.
· محصولی را انتخاب کنید که نسبت به آن آگاهی دارید. به سرگرمی ها یا خط کار کنونی خود به عنوان ایده نگاه کنید. همچنین می توانید از بازارها و نمایشگاه های تجاری برای ایده هایی که به اندازه کافی به آنها علاقه مند هستید ، بازدید کنید.
· همچنین نیاز به تقاضای منطقی برای محصول شما باید وجود داشته باشد. در اطراف مشاغل محلی و بازارهای آنلاین(فروشگاه های اینترنتی) بررسی کنید تا ببینید آیا مردم از قبل محصول شما را خریداری می کنند یا خیر. همچنین می توانید به جستجوی آمارهای رسمی بپردازید.
منبع :
https://www.wikihow.com/Open-a-Small-Retail-Business
از کارمندان خود بخواهید که از مشتریان استقبال کنند.
وقتی شما وارد یک فروشگاه می شوید ، ممکن است متوجه شده باشید که کارمندان نزدیک درب ورودی فروشگاه به استقبال شما می آیند. حتی اگر نفر مشخصی نیز برای استقبال نباشد ، شما احتمالاً یک صندوقدار یا کارمند فروش در همان طبقه می بینید که به شما سلام می کند ، به استقبالتان می آید و در صورت نیاز به شما کمک می کند. به نظر می رسد که تمام این ها فقط به منظور خوشایند شما باشد ، اما در واقع یک هدف را در بر می گیرد: سلام و احوالپرسی هنگام ورود افراد ، مشتریان را مجبور به ارتباط با کارمندان فروش می کند. این عمل می تواند به جلوگیری از سرقت کمک کند و به کارمندان فروش این امکان را می دهد تا دزدان مغازه را که موفق به فرار می شوند ، شناسایی کنند.
• به عنوان مدیر فروشگاه اطمینان حاصل کنید که حداقل یکی از کارمندان از هر مشتری که از در ورودی عبور می کند استقبال می کند.
• در صورت امکان ، سعی کنید در هنگام شلوغی های فروشگاه ، یکی از کارمندان به صورت آزاد در طبقه فروش باشد. این می تواند به شما کمک کند تا در هنگامی که شلوغی صندوق ، بتوانید مشتریانی را که مشغول پرسه زدن در راهروها و نقاط به اصطلاح کور هستند را زیر نظر داشته باشید .
• از کارمندان خود بخواهید همیشه مکالمه های کوچکی با مشتریان داشته باشند. جملاتی از این قبیل بگویند : هنگامی که مشتریان وارد فروشگاه می شوند: "سلام ، چطور می تونم به شما کمک کنم؟" ، هنگام خروج مشتریان از فروشگاه : " با تشکر از شما ، امیدوارم که به زودی شما را ببینیم".
• تعامل با مشتری ، حتی برای یک لحظه کوتاه ، مشتری را مجبور می کند تا حتما با یکی از کارمندان ارتباط چشمی برقرار کند. شاید بتوانید از طریق نحوه عملکرد این افراد (عصبی به نظر رسیدن ، دوری کردن از تماس چشمی) بتوانید بگویید که این شخص بهتر است توضیحات بیشتر خود را در اختیار پلیس قرار دهد!
کارکنان فروشگاه را در زمینه پیشگیری از سرقت فروشگاهی آموزش دهید.
مهم نیست که شما چه تعداد کارمند استخدام می کنید ، باید همه آنها را در زمینه پیشگیری از سرقت ، از جمله نحوه سیاست گذاری های فروشگاهی که اعمال کرده اید ، آموزش ببینند. به کارکنان خود بیاموزید که چگونه دزد مغازه ها و افراد مشکوک را تشخیص دهند ، به چه نوع رفتار ها یا هشدارهایی حساس باشند و همجنین در صورت رخ دادن سرقت چه کاری بکنند.
• مطمئن شوید که کارمندان شما از هرگونه رویه ضد سرقت ، مانند چک کردن کیف و کوله پشتی مشتریان مشکوک در خروجی فروشگاه ، مطلع هستند. آنها را ملزم کنید تا این سیاست ها را در تمامی اوقات اجرا کنند.
• کارکنان خود را در مورد نحوه جلوگیری از سرقت و همچنین اینکه در صورت رخ دادن سرقت چه کاری باید کنند ، آموزش دهید. از کارمندان خود بخواهید پروتکل های ضد سرقت فروشگاه را پیروی کنند و آنها را تشویق کنید تا در مورد هر گونه نگرانی و دغدغه های احتمالی با شخص شما صحبت کنند.
منبع :
https://www.wikihow.com/Protect-Your-Store-from-Shoplifters
اگر صاحب فروشگاه هستید ، جلوگیری از سرقت فروشگاهی یکی از دغدغه های شماست. هرچند که دوست دارید به همه مشتریان خود اعتماد کنید ، اما می دانید که برخی از افراد به دنبال سواستفاده و سرقت از اموال و کالاهای شما وارد فروشگاه می شوند. اگرچه هیچ روش صد درصدی وجود ندارد که هرگز از شما سرقت نشود ، اما اقداماتی برای جلوگیری از سرقت و مراقبت و محافظت از کالای فروشگاه شما وجود دارد.
گام اول : در فروشگاه خود تغییراتی ایجاد کنید
نحوه چینش کالا در فروشگاه خود را تغییر دهید.
مهم نیست که شما چه نوع فروشگاهی دارید ، چیدمان فروشگاه شما می تواند عامل یاری گر به دزدی از فروشگاه درست در مقابل چشم شما باشد. در مورد طراحی و چیدمان فروشگاه خود ، از جمله مکانهایی که کالاهای ارزشمند شما در آن قفسه بندی شده اند ، نحوه ایجاد راهروهای قفسه های کالا و نحوه حرکت افراد و مشتریان در آنها تامل کنید.
• نقاط ورودی و خروجی در فروشگاه را هر چه می توانید برای کنترل بهتر محدود کنید. در صورت امکان ، طوری این کار را بکنید که هر کسی که از درب ورودی یا خروجی می گذرد مجبور شود از گذرگاهی جلوی صندوق فروش عبور کند.
• اگر نمی توانید چیدمان و قفسه های فروشگاه خود را به طور فیزیکی تغییر دهید ، آینه های کنترلی (یا آینه های دو طرفه) را در انتهای هر راهرو یا بالای هر مسیر عبوری نصب کنید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود هر مشتری را کنترل کنید.
کالاهای ارزشمند خود را در یک ویترین شیشه ای درب دار قفل کنید.
اگر نمی توانید چیدمان کل فروشگاه را از نو بازسازی کنید ، یک راه آسان برای جلوگیری از سرقت این است که دزدی و دسترسی به وسایل با ارزش را دشوارتر کنید. محبوس کردن کالاهای ارزشمند در یک ویترین کالا ، ذخیره کردن آنها در پشت صندوق فروش یا ترکیبی از هر دوی آنها را در نظر بگیرید.
• اطمینان حاصل کنید که در ویترین هنوز کالاهای قفل شده بخوبی به نمایش در می آید. شما نمی خواهید کالاهای خود را از چشم ها پنهان کنید ، فقط از سرقت آنها می خواهید جلوگیری کنید.
• اگر نمی توانید تمام کالاهای ارزشمند خود را در یک ویترین شیشه ای قرار دهید ، حداقل باید کالاهای گران قیمت را که به راحتی می توان آنها را سرقت کرد در ویترین محبوس کنید. هر چیز کوچک ، قابل حمل و یا قابل پنهان کردن توسط سارقان کاملاً باید در آن ویترین قفل شود.
• پس از این کار تعداد کارمندانی را که به کلیدهای کابینت دسترسی دارند حدالامکان محدود کنید.
• وسایل و کالاهای کوچک و آنهایی که به راحتی سرقت می شوند را در نزدیکی صندوق فروش بگذارید.
به همین دلیل است که فروشگاه های سوپرمارکتی تمایل دارند اقلام کوچک مانند سیگار ، فندک ، تیغ اصلاح و دیگر کالاهای کوچک را پشت صندوق فروش قراردهند. گذاشتن این کالاها در محل خروجی فروشگاه و صندوق ، مراقبت از آن وسایل را برای کارمندان فروش آسان تر می کند و کار را برای دزدان فروشگاهی سخت می کند .
گام دوم : از سیستم ها و تجهیزات امنیتی استفاده کنید.
داشتن یک سیستم و دستگاه امنیتی به دلایل بسیاری ، ارزشمند است . ممکن است سارقی دوربین نظارتی را ببیند و تصمیم بگیرد که از دزدی در فروشگاه شما خودداری کند. اگر اینطور نبود و کسی تصمیم به اسرقت گرفت ، یک سیستم نظارت فعال و مناسب می تواند به شما کمک کند که دزد مغازه را گیر بیندازید و فیلم ضبط شده در واقع سند محکمی است که نشان می دهد این شخص در واقع از فروشگاه شما سرقت کرده است. در صورت اعلام دستگیری فرد ، ارائه این مدرک می تواند به پلیس در جستجوی سارق در جامعه کمک کند.
• دوربین های نظارتی را روی تلویزیون مدار بسته یا متصل به دستگاه ضبط نصب کنید.
• حتی دوربین های مداربسته دکوری یا جعلی ( ماکت ) نیز می توانند به جلوگیری از سرقت کمک کنند. یک دزد مغازه متوجه نخواهد شد که دوربین ها واقعی نیستند و ممکن است از انجام سرقت بترسد. اما بهتر است که به اهمیت ارزش دوربین مداربسته واقعی بخوبی واقف باشید .
• راه دیگر اینست که استفاده از سیستم های گیت ضد سرقت فروشگاهی همراه با تگها و برچسب های الکترونیکی را در همه کالاها (یا حداقل با ارزش ترین کالاها) در نظر بگیرید. این کار می تواند سیاستی هزینه بر برای اجرا باشد زیرا به معنی برچسب گذاری یا برچسب گذاری نکردن بر روی هر کالای تجاری و صرف هزینه و وقت است ، اما می تواند به جلوگیری از سرقت کمک شایانی کند.
گام سوم : استفاده از کارمندان و پرسنل فروش
به آن اندازه که لازم دارید کارمند استخدام کنید و به کار بگیرید.
معمولا در فروشگاه های کم کارمند ، سرقت برای دزد مغازه آسان تر می باشد. آنها می دانند که کارمندان محدود یا حواسشان با سایر مشتریان جلب می شودد یا ممکن است در یک قسمت از فروشگاه مشغول وبه کار خود شوند. به همین دلیل استخدام کارمندان به میزان لازم در همه زمان ها بسیار مهم است.
• به یاد داشته باشید که بسیاری از دزدان مغازه به صورت گروهی کار می کنند. این یک شیوه مرسوم است که یک یا دو نفر حواس کارمندی را که دست تنها است پرت کنند ،در حالی که شخص دیگر تا آنجا که می تواند از کالاها دزدی کند.
• برای تعداد افراد استخدام شده فرمول مشخصی وجود ندارد. شاید مجبور باشید با تعداد مشخصی کارمند کار خود را شروع کنید و در صورت لزوم برای بهبود کار خود بیشتر استخدام کنید.
• همچنین می توانید با سایر صاحبان فروشگاه های مشاغل مشابه و همکاران صنفی خود صحبت کنید و از آنها بپرسید که معمولاً چند کارمند را برای فروشگاه خود استخدام کرده اند .